Wat doet yoga met je lichaam?

yogapauze oefening achter bureau op kantoor

Yoga is een vorm van beweging die steeds vaker uitgevoerd wordt. Ongeveer een half miljoen Nederlanders zijn regelmatig met yoga in de weer om soepeler en sterker te worden. Daarnaast doen velen het voor de ontspanning die erna te vinden is. Doordat er steeds meer interesse komt uit alle uithoeken van de samenleving, is het verstandig om te bekijken wat het eigenlijk met jouw lichaam doet. Je wilt er immers ook de vruchten van plukken. Onderstaande informatie zet een aantal zaken voor jou op een rijtje. 

Verschillende soorten yoga 

Voordat je kunt kijken wat yoga precies voor jouw lichaam doet, moet je weten dat er een groot aantal varianten te vinden zijn. Je hoeft het hierdoor dus niet bij een soort yoga te houden. Zo kun je in eerste instantie gaan kijken naar Hatha yoga. Dit is een klassieke vorm. Dynamische en verstilde houdingen worden met elkaar afgewisseld en zorgen voor innerlijke rust en ontspanning. Daarnaast zal het jouw stress gaan verminderen. Als je meer dynamiek wilt, kun je voor Flow yoga kiezen. De vloeiende bewegingen zullen uiteindelijk hetzelfde op gaan leveren, alleen dan met een hoger tempo. 

Vinyasa yoga is een vorm waarin ook vloeiende bewegingen komen. Deze wisselen elkaar af op het ritme van ademhaling. Dit kan meer rust met zich meebrengen en tegelijkertijd een positief effect hebben op onder andere jouw zelfvertrouwen. Voor meer uitdaging kun je weer een uitstap maken naar Power yoga. Jouw gehele lichaam is erbij betrokken en de focus ligt voornamelijk bij de ontwikkeling van spieren. Om daarna weer te ontspannen kun je nog een aantal oefeningen doen vanuit de Yin yoga of Mindful yoga voor een meer mindful proces. 

Meer flexibiliteit krijgen met yoga 

Yoga kan veel effect hebben op jouw lichaam en dan met name op het gebied van flexibiliteit. De houdingen zullen namelijk gaan zorgen voor het stretchen van jouw spieren. Door regelmatig yoga te doen, zullen ze uiteindelijk flexibeler gaan worden. Jouw lichaam verandert en zal vitaler en beweeglijker worden. Uiteindelijk kun je hier ook profijt van hebben bij andere sporten. Je zult namelijk minder snel blessures op gaan lopen. Je hoeft echter niet flexibel te zijn als je met yoga begint. Dit ontwikkelt zich vanzelf en je gaat het na enige keren al merken als je de houdingen aan het uitvoeren bent. 

Het versterken van spieren en botten

Veel mensen doen yoga om spieren en botten sterker te maken. Hierbij is het wel afhankelijk van welke soort yoga je gaat doen. Er zijn namelijk houdingen terug te vinden die jouw spieren aan zullen sterken. Hierbij ga je kijken naar de houdingen die je enkele minuten vast moet houden. Door de aansterking van de spieren ga je nog meer uit jezelf halen. Versterk daarbij ook direct jouw botten. Ook hierbij is het van belang dat je de houdingen voor langere tijd vast gaat houden. Botontkalking zal hiermee veel minder snel op gaan treden. 

Een betere lichaamshouding creƫren

Niet alleen zal het verstevigen van spieren een van de voordelen zijn voor jou lichaam, je kunt namelijk ook jouw gehele lichaamshouding gaan verbeteren. Je zult gedurende de dag veel zitten en dit is niet goed voor jouw houding. Met yoga word je hier bewuster van. Door op een andere manier te gaan zitten en bepaalde bewegingen uit te voeren die goed zijn voor jouw lichaam ga je dat gedurende de dag ook merken aan jouw lichaamshouding in het algemeen. Door regelmatig met yoga aan de slag te gaan zal jouw houding dus sterk gaan verbeteren. 

Verbeteren van jouw gezondheid 

Jouw gehele gezondheid zal ook verbeteren door middel van yoga. Hoewel je hierbij in eerste instantie niet aan een effect op jouw lichaam zal denken, moet jouw gezondheid goed zijn om ook meer uit jouw lichaam te kunnen halen. Door veel variatie in de yogahoudingen aan te brengen, kun je onder andere jouw bloedcirculatie gaan verbeteren. Je spant je in en ontspant weer. Daarbij zal ieder lichaamsdeel in beweging blijven. Dit zorgt uiteindelijk ook voor een verlaging van jouw bloeddruk en een verbetering van de zuurstofopname. Ontspanning en ademhaling staan namelijk ook centraal bij deze manier van bewegen. 

Een sterkere rug verkrijgen 

Yoga heeft ook effect op jouw rug. Er zijn namelijk verschillende type houdingen. Hierbij kun je denken aan voorover buigen, achteroverbuigen, extensies, inversies, laterale houdingen en gedraaide houdingen. Een combinatie van deze type houdingen zorgt ervoor dat jouw rug vitaler, sterker en flexibeler gaat worden. Door hier een goede afweging in te maken zorg je ervoor dat jouw rug de basis gaat zijn voor jouw lichaam en je er dus nog veel meer uit kunt gaan halen dan je in eerste instantie gedacht had. Dit helpt jou gedurende de dag ook weer vooruit om lichamelijke klachten te voorkomen. 

Meer ontspanning en energie

Uiteindelijk helpt yoga jou voornamelijk aan ontspanning. Er zijn namelijk veel oefeningen te vinden die jouw stressniveau omlaag brengen. Hoewel stress nooit helemaal weg zal gaan, kun je door middel van yoga wel zorgen dat je leert schakelen tussen deze spanning en ontspanning. Dit kun je in het dagelijks leven weer gaan gebruiken om vooruit te komen. Daarbij zal een combinatie van sport, meditatie en mindfulness ook zorgen dat je minder gestrest raakt. In plaats daarvan ga je meer energie krijgen. Dit helpt jou bij werkzaamheden weer vooruit en kan er ook weer voor zorgen dat je meer concentratie over gaat houden. 

Dit vind je misschien ook leuk

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp