Yoga oefeningen voor ouderen

Yoga is voor iedere leeftijd. Toch moeten oefeningen vanaf een oudere leeftijd overgeslagen worden of worden aangepast. Niet iedereen kan immers meer dezelfde houdingen aannemen. Daarbij zijn er ook ouderen die juist weer flexibeler willen worden. Er zijn een groot aantal oefeningen die voornamelijk op ouderen gericht zijn. Zo heb je altijd een vorm van beweging en kun je ervoor zorgen dat jouw lichaam weer meer aankan. Onderstaande oefeningen kunnen jou helpen om aan deze vorm van beweging te kunnen doen.

Yoga tegen valpreventie

Naarmate je ouder wordt, is de kans dat je valt ook groter. Daarbij krijg je al snel de illusie dat yoga voornamelijk voor jongeren is. De boeken staan vol met jonge modellen die moeilijke houdingen aannemen. Terwijl yoga ook zeer geschikt kan zijn als vorm van valpreventie. Je kunt namelijk veel houdingen ook op een stoel doen, waardoor jouw balans verbeterd wordt en je tegelijkertijd ook een betere nachtrust kunt krijgen. Door dus bepaalde oefeningen uit te voeren kun je ervoor zorgen dat je de balans weer weet vast te houden en de kans op een val vermindert. Er zijn een aantal oefeningen die je dan niet mag vergeten. 

Aandacht bij lopen

Hoewel je niet direct aan yoga zal denken als je aan het lopen bent, kan het er wel voor zorgen dat je jouw aandacht beter bij het normaal lopen gaat houden. Je gaat hierbij goed opletten hoe je jouw voeten neerzet en afwikkelt. De aandacht ligt dus volledig bij jouw voeten en zorgt ervoor dat je uiteindelijk meer balans krijgt. Je kunt dan ook verder gaan kijken en De Koorddanser uit gaan voeren. Hierbij zet je jouw voeten neer alsof je over een koord loopt. Je kunt hierbij jouw armen zijwaarts strekken, zodat je meer balans gaat helpen. Naarmate je het meer oefent kun je het ook zonder balans vanuit de armen doen en weer achteruit teruglopen. 

Meer balansoefeningen doen

Er zijn ook nog andere yoga oefeningen omtrent het lopen die je uit kunt voeren. Zo kun je op jouw tenen gaan lopen. In eerste instantie is het goed om deze houding aan te nemen door een stoel als ondersteuning te gebruiken. Je gaat merken dat je het uiteindelijk ook zonder ondersteuning kan. Daarbij kun je in plaats van op jouw tenen ook op je hielen of de zijkanten van jouw voeten gaan lopen. Dit zorgt er wederom voor dat je jouw balans beter gaat vinden. Als je heel gefocust op deze manier gaat lopen, zul je uiteindelijk ook meer balans hebben als je normaal gaat lopen. 

Balans door middel van andere oefeningen

Je kunt ook met een groot aantal andere oefeningen aan de slag gaan om meer uit jouw voeten en houding te kunnen halen. Ook deze oefeningen zijn voornamelijk geschikt voor ouderen. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met het opkrullen van een handdoek. Hiermee kun je jouw voeten sterker maken en het zal ook voordelen opleveren tegen platvoeten. Je moet hiervoor met jouw tenen een handdoek pakken en naar je toe trekken. Door deze oefening staand uit te voeren werk je direct aan je balans. Je kunt hem echter ook zittend uitvoeren om eerst meer met jouw voeten te trainen. 

De Rietstengel uitvoeren

Voor deze yoga oefening ga je met jouw voeten op heupbreedte staan. Zo sta je stevig en kun je goed rechtop staan. Je stelt je hierbij voor dat je een rietstengel bent en diepgeworteld zit. Je bedenkt je dan dat er een wind blaast. Deze wind zorgt ervoor dat je heen en weer gaat bewegen. Je kunt hiervoor soepel heen en weer bewegen naar opzij, maar ook naar voren. Tijdens deze oefening is het van belang dat je de aandacht bij jouw voeten houdt. Hiermee kun je de stevigheid vast blijven houden en wordt het heen en weer bewegen geen probleem meer. 

Liggende houdingen voor meer flexibiliteit

Zodra de balans er is, kun je je ook op een flexibel en vitaler lichaam gaan richten. Er zijn voldoende yoga oefeningen voor ouderen te vinden die jou hierbij kunnen helpen. Hierbij gaat het voornamelijk om liggende en zittende houdingen. Het is bij deze houdingen van belang dat je hem uitvoert naarmate jouw lichaam het toelaat. Je moet daarom niet direct over jouw grenzen heengaan, maar juist naar een grens toewerken. Het maakt dus niet uit als je een bepaalde oefening niet naar behoren uit kunt voeren. Door juist steeds een stuk verder te gaan, merk je vanzelf dat je jouw benen bijvoorbeeld meer omhoog kunt brengen. 

Rekken en totale ontspanning

Dit is een van de liggende houdingen die je uit kunt gaan voeren. Niet alleen is deze goed om flexibeler te worden in jouw benen, ook zul je veel ontspanning kunnen krijgen. Je moet hiervoor gaan liggen en jouw benen in kleermakerszit leggen. Je zult hierdoor iets meer rek op jouw benen krijgen. Je kunt ook vanuit een liggende zit gaan werken. Hierbij train je de spieren in jouw bovenbenen. Doordat je het niveau van deze variant goed aan kunt passen, zal deze bij iedere leeftijd kunnen horen. 

Zelf aan de slag

Het is belangrijk dat je de houdingen zelf vorm gaat geven. Yoga oefeningen kunnen namelijk zowel makkelijk als moeilijk zijn en het is daarbij aan jou om te bepalen of je iets volledig uit gaat oefenen of bij een bepaald niveau gaat stoppen. Je kunt naarmate je vordert namelijk ook weer nieuwe dingen uit gaan proberen. De yoga oefeningen voor ouderen zullen daarom altijd helpen om meer balans te krijgen, zonder dat je hiervoor veel hoeft te doen met jouw lichaam wat niet meer voor deze leeftijd bedoeld is.  

Dit vind je misschien ook leuk

Deel dit artikel: